TERVEYTTÄ JALOILLESI

Jalkaklinikka Tapio

Yleisimmät jalkaongelmat

Askel kohti terveyttä

Jalkahoitaja voi auttaa monentyyppisten jalkapohjan kipua aiheuttavien ongelmien hoidossa, alla niistä on lueteltu yleisimpiä.

Yleisimmät ihomuutokset

Kovettuma

• Joustava kovettuma on ihon luonnollinen suojautumiskeino ihon rasituksille. Syynä voi olla jalan asentovirhe tai hankaava kenkä.

• Kovettuma on syytä poistaa kun se on laaja-alainen, joustamaton ja kellertävä.

• Halkeillut kovettuma voi olla kivulias ja toimia tartuntaporttina mikrobeille.

• Kovettumat uusiutuvat nopeasti, halkeilevan kovettuman ennaltaehkäisyssä ja hoidossa on tärkeää päivittäinen jalkojen rasvaus.

Känsä

• Känsä on pistemäinen ihon kovettuma.

• Känsä ei ole infektio.

• Aiheuttaja on ihoon kohdistuva paine tai hankaus, esimerkiksi varpaan asentovirhe tai huonosti istuva kenkä.

• Känsää voi pehmentää itsehoitotuotteilla, esim. salisyylilaastarilla.

Syylä

• Syylä on pienehkö papilloomaviruksen aiheuttama hyvänlaatuinen kukkakaalimainen kasvain iholla. Syylä voi muistuttaa ulkonäöltään känsää.

• Hoitamattomina syylät paranevat parissa vuodessa joka toisella potilaalla. Syylät saattavat myös uusiutua.

• Syylää voi hoitaa itsehoitotuotteilla, esim. salisyylilaastarilla tai jäädyttämällä.

Kovettuma
Känsä
Syylä

Kynsisieni

• Kynsisieni eli -silsa on kynnen sienitulehdus.

• Kynnessä oleva sieni-infektio ei ole vaarallinen mutta voi aiheuttaa esteettistä haittaa ja toimia tartuntaporttina mikrobeille.

• Kynsisieni tarttuu ja uusiutuu herkästi.

• Suomessa 11% aikuisväestöstä sairastaa kynsisientä.

• Kynsisientä voi hoitaa suun kautta nautittavilla reseptilääkkeillä tai itsehoitotuotteilla, esimerkiksi lakalla tai voiteilla. Hoito on pitkäkestoinen, noin 1 vuosi.

Kynsisieni
Vasaravarvas

Yleisimmät asentomuutokset

Vaivaisenluu

• Vaivaisenluu on isovarpaan tai pikkuvarpaan asentovirhe.

• Vaivaisenluun aiheuttajana on usein liian pienet ja varvastilaltaan liian kapeat, tai liian korkeakorkoiset kengät, myös perinnöllinen taipumus vaikuttaa voimakkaasti. Nilkan ylipronaatio voi myös vaikuttaa vaivaisenluun syntyyn.

• Asentovirhe aiheuttaa usein kipua ja hankaloittaa kävelyä.

• Jumppaamalla varpaita voidaan ennaltaehkäistä asentovirheen syntymistä.

• Silikoniortoosilla voidaan korjata virheasentoa. Voimakkaat asentovirheet korjataan kirurgisesti.

Vasaravarvas

• Vasaravarvas on II, III tai IV –varpaan asentovirhe.

• Varpaiden koukistuminen johtuu jalkaterän lihasten epätasapainosta, jonka voi aiheuttaa levinnyt päkiä, vaivaisenluu tai lihasten käyttämättömyys.

• Varpaiden koukistumista voi aiheuttaa myös heikentynyt tasapainon hallinta.

• Väärän kokoiset ja korkeakorkoiset kengät sekä liian pienet sukat pahentavat asentovirhettä.

• Jumppaamalla varpaita voidaan ennaltaehkäistä asentovirheen syntymistä.

Vaivaisenluu

Kantapääkipu

Plantaarifaskiitti

• Kantapäässä tuntuvan kiusallisen kivun yleisin syy on kantaluuhun kiinnittyvän jalkapohjan jännekalvon rappeuma.

• Kantapään etupuolella tai sisäsyrjällä tuntuvaa kiputilaa arvioidaan jossakin elämänvaiheessa potevan jopa 10 prosenttia ihmisistä.

• Jännekalvon rappeuman syy ei aina ole selvä, mutta usein siihen liittyy tavallista suurempi jalkaterän rasitus tai voimakas ponnistus. Ylipaino, usein toistuva rasitus, esimerkiksi pitkään seisominen tai juokseminen, kuten myös jalkaterän asentovirheet voivat altistaa vaivalle.

• Kipu on usein pahimmillaan aamulla ylös noustua ja voi tehdä kävelyn hankalaksi. Paljain jaloin kovalla alustalla kävely on usein erityisen kivuliasta.

• Hoidossa tärkeää on kivun aiheuttaman rasituksen välttäminen. Kantapään alle laitettavasta pehmentävästä pohjallisesta voi olla apua. Vaivaa voi hoitaa omatoimisella pohkeen ja jalkapohjan venyttämisellä.

Kantapääkipu